Finns det information på lättläst svenska?
Hej
Jag är med och arrangerar ett Språkcafé. Dit kommer personer som flyttat till Sverige och som vill träna språket och knyta kontakter. Vi har även svensktalande volontärer som kommer. Vi har olika samtalsteman på samlingarna. Nu tänker jag att valet i Sverige vore aktuellt att tala om. Flera av besökarna har bott såpass i Sverige att de är berättigade att rösta i kommunalvalet. Sen finns det en del som har blivit svenska medborgare.
Min fråga är att jag skulle behöva ett bra infomaterial på lättläst svenska. Vad finns det att tillgå?
MVH Anika Jonsson
Jag är med och arrangerar ett Språkcafé. Dit kommer personer som flyttat till Sverige och som vill träna språket och knyta kontakter. Vi har även svensktalande volontärer som kommer. Vi har olika samtalsteman på samlingarna. Nu tänker jag att valet i Sverige vore aktuellt att tala om. Flera av besökarna har bott såpass i Sverige att de är berättigade att rösta i kommunalvalet. Sen finns det en del som har blivit svenska medborgare.
Min fråga är att jag skulle behöva ett bra infomaterial på lättläst svenska. Vad finns det att tillgå?
MVH Anika Jonsson
Följ inlägget
1
följare
Tack för din fråga.
Bifogar en länk med information på lättläst svenska.
https://www.val.se/servicelankar/lattlast.html
Bifogar även en länk med information på olika språk om hur röstning går till.
Informations- och instruktionsmaterial röstning - Valcentralen
I den här länken så finns det film om det svenska valsystemet.
https://www.val.se/val-och-folkomrostningar/allmanna-val.html#Rubrik
Hoppas att det något av det här kan vara till din hjälp.
Hälsningar